The Infona portal uses cookies, i.e. strings of text saved by a browser on the user's device. The portal can access those files and use them to remember the user's data, such as their chosen settings (screen view, interface language, etc.), or their login data. By using the Infona portal the user accepts automatic saving and using this information for portal operation purposes. More information on the subject can be found in the Privacy Policy and Terms of Service. By closing this window the user confirms that they have read the information on cookie usage, and they accept the privacy policy and the way cookies are used by the portal. You can change the cookie settings in your browser.
Mowa jest czynnością sekundarną, ponieważ człowiek przystosował do realizacji tej czynności struktury przeznaczone pierwotnie do wykonywania innych – prymarnych – czynności. Rozwój mowy pozostaje więc w ścisłym związku z rozwojem i przebiegiem tych czynności, a motoryka narządów artykulacyjnych kształtuje się stopniowo wraz ze wzrostem i rozwojem dziecka dzięki realizacji i transformacji tych czynności...
W logopedycznej klasyfikacji zaburzeń mowy wydzielono grupę trudności, które wymagają od terapeutów-logopedów budowania w umysłach pacjentów zarówno kompetencji, jak i rozwijania sprawności percepcyjnych. Do tej grupy zalicza się m.in. pacjentów ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualną. Są to często pacjenci, którzy nie opanowują mowy. Brak mowy nie przekreśla jednak możliwości budowania...
W artykule krótko scharakteryzowano problematykę emisji i higieny głosu, zwracając uwagę na potrzebę weryfikowania stanu wiedzy i umiejętności z tego zakresu u aktorów, jednak głównym celem artykułu jest prezentacja narzędzia służącego do oceny kompetencji z zakresu emisji i higieny głosu. Narzędzie jest przeznaczone do zastosowania w logopedycznych czynnościach diagnostycznych i terapeutycznych skierowanych...
W artykule poruszony jest problem doboru ćwiczeń leksykalnych dla dzieci z uszkodzonym słuchem pod kątem ich trudności z przyswajaniem warstwy znaczeniowej słów oraz w relacji do ćwiczeń gramatycznych i ćwiczeń usprawniających komunikację językową. Punktem wyjścia jest przyjęcie założenia, że warstwa znaczeniowa słów kształtuje się właściwie i w pełni dopiero w kontekście, w jakim te słowa są używane...
W artykule zaprezentowano zagadnienia dotyczące rytmiczności w muzyce i mowie. Scharakteryzowano biologiczne i poznawcze mechanizmy leżące u podstaw przetwarzania rytmu w muzyce i mowie oraz dostępne w literaturze hipotezy i wyniki badań empirycznych wyjaśniające biologiczne i poznawcze mechanizmy rytmiczności w zachowaniach muzycznych i językowych człowieka. Wskazano też obszary oddziaływań logopedycznych,...
Szumy uszne stanowią istotny problem w wymiarze indywidualnym i społecznym. Zaburzają codzienne funkcjonowanie, obniżają jakość życia, a ze względu na ich rozpowszechnienie, przewlekły charakter i wysokie koszty opieki medycznej stanowią obciążenie dla systemu opieki zdrowotnej. Szumy uszne mają charakter heterogeniczny, mogą być spowodowane różnymi przyczynami, a także występować w przebiegu różnych...
W artykule zostały przedstawione wyniki badań neurobiologicznych, dotyczących kluczowych etapów nabywania mowy w wieku niemowlęcym, pozwalające na wczesną diagnozę zakłóceń rozwoju. Autorka przedstawia techniki terapeutyczne, uruchamiające umiejętność: czytania twarzy, a także program słuchowy, gesty artykulacyjne (GA), Symultaniczno-Sekwencyjną Naukę Czytania® oraz manualne torowanie głosek (MTG).
W artykule została omówiona przydatność funkcji latencja-natężenie w odpowiedziach ABR w diagnostyce słuchu u pacjentów z zespołem Downa. Celowość zastosowanie odmiennych parametrów FLN (funkcja latencja-natężenie) w przypadku zespołu Downa w diagnostyce różnicowej zaburzeń słuchu ma istotne znaczenie. Wyniki badań w niniejszej pracy pokazały, że nachylenie FLN u osób z ZD (Zespół Downa) jest inne...
W artykule zaprezentowano nowy zestaw ćwiczeń w aktywnym treningu słuchowym Neuroflow przeznaczony dla osób z zaburzeniami słuchu fonemowego oraz z zaburzeniami przetwarzania słuchowego o podtypie fonologicznym. Są to ćwiczenia dyskryminacji i identyfikacji słuchowej cechy ±dźwięczności w obrębie polskich spółgłosek zwarto-wybuchowych z wykorzystaniem modyfikacji akustycznego parametru VOT. Modyfikację...
Udział zmysłów w poznawaniu świata i języka coraz częściej staje się przedmiotem badań kognitywnych. Z perspektywy logopedii wiemy, że kluczem umożliwiającym wejście do świata języka – opanowania kompetencji językowej i komunikacyjnej oraz kulturowej – jest zmysł słuchu. Sprawność biologiczna gwarantująca odbiór dźwięków – słyszenie i sprawność intelektualna – słuchanie umożliwia budowanie struktur...
W artykule autorzy dokonują próby wskazania trudności bądź specyficznych strategii notowanych na poszczególnych etapach rozwoju komunikacji werbalnej i niewerbalnej dzieci niewidomych. Dokonując przeglądu literatury przedmiotu, zwracają uwagę na duże zróżnicowanie opisów rozwoju mowy i ewentualnych problemów w tym zakresie obserwowanych u dzieci dotkniętych uszkodzeniem wzroku.
Fonetyka wizualna zajmuje się wzrokową percepcją mowy u osób głuchych, a także wzrokowo-słuchową percepcją mowy u osób słabosłyszących. Najczęściej używanym określeniem dla tej czynności jest odczytywanie mowy z ust. Początki zainteresowania badaczy tym zagadnieniem sięgają XVII wieku, na ziemiach polskich pierwszy zajmował się tym Jan Siestrzyński w początkach XIX wieku. Odczytywane mowy z ust nie...
Artykuł zawiera teoretyczne wyjaśnienie oraz syntetyczne podsumowanie doświadczeń praktycznych i badawczych zgromadzonych w toku wieloletniej działalności logopedycznej i pedagogicznej oraz eksperymentów naukowych i analiz badawczych związanych ze stosowaniem w wychowaniu językowym dzieci z uszkodzeniami słuchu Metody Fonogestów (Cued Speech). Metoda ta jest obecnie używana w wielu krajach, najczęściej...
Głos pozostaje w ścisłym związku i zależnościach z narządem słuchu i mowy, bowiem jednym z najważniejszych uwarunkowań prawidłowego rozwoju mowy i głosu dziecka jest czynnościowo wydolny układ słuchowy, który z jednej strony umożliwia odbiór mowy ze środowiska, a z drugiej, dzięki słuchowej autokontroli, pozwala na doskonalenie wytwarzanej przez dziecko mowy i kontrolę głosu. Różna jest charakterystyka...
Artykuł prezentuje wyniki badań autora nad powiązaniami zaburzeń lateralizacji słuchowej, w tym głównie uwagi słuchowej, z nasileniem niepłynności mówienia w 30-osobowej grupie jąkających się osób. Problem referowany jest w odniesieniu do szerszego stanu badań tych zagadnień. Wyniki badań potwierdzają, że wśród osób jąkających się występuje nadreprezentacja osób z odwróconą lub nieustaloną lateralizacją...
W artykule Autorka wskazuje na istotny związek lateralizacji słuchowej osób z autystycznym spektrum zaburzeń a nabywaniem przez nich kompetencji językowej oraz na całość prezentowanych przez te osoby zachowań językowych, w różnych sytuacjach życia codziennego, diagnozy i sukcesy w terapii. Artykuł ukazuje, jak istotne dla terapii logopedycznej jest usprawnianie percepcji słuchowej i doskonalenie przetwarzania...
Set the date range to filter the displayed results. You can set a starting date, ending date or both. You can enter the dates manually or choose them from the calendar.